Gondolom mostanra már egyértelművé vált: van nekünk templomjáró bakancslistánk is. Ennek a listának nem szab határt semmi, ugyanolyan előszeretettel térképezzük fel Erdély templomait, mint amilyen odaadással keressük Felvidék templomainak kulcsait. A magyarországiakkal annyi a szerencsénk, hogy itt egyszerűbb elérhetőséget találni, hogy biztosan nyitva legyen a templom, ha arra járunk.
A templom bakancslistánk elemei pompás példái egy-egy kiemelkedő irányzatnak, amely dominálta az adott korszakot. A cél az, hogy minél szélesebb képet fessünk épített örökségeink stílusjegyeinek bemutatásával, úgy hogy közben kiemelünk pár meghatározó templomot, amelyet érdemes útba ejteni.
A templomjáró körutak első szabálya, hogy a közelben több templomot kell elmenteni, mert sosincs garancia arra, hogy a kiszemelt épp nyitva lesz. A fájdalmas kilincselések megtanítanak az elengedésre, és arra, hogy ember tervez…
Kiétei műemlék gótikus evangélikus templom
Kiéte
Négy zárt templom után végre sikerült embert találni az egyik kiétei ház utcára nyíló szobájában. A házon hivatalosnak tűnő zászlók lengtek, bár magának az épületnek kék-lila falai voltak, ami miatt kétségbe is vontuk a zászlók hitelességét. A két kiétei fiatal épp a hivatalként szolgáló épületben dolgozgatott, beszéltek kicsit angolul, és elképesztően segítőkészek voltak.
Kiéte egy aprócska falu, amelyet egyetlen, a dombság között kanyargó út közelít meg. 22 kilométerre található Rimaszombattól. Lakossága hivatalosan 2011-ben 90 fő volt, mára inkább 70 körül mozog. Már az 1800-as évektől többségében evangélikus felekezetű, szinte szín-szlovák falucska volt. Első írásos említése a 13. századból származik, amikor a Gömör-Kishont vármegye leírásában tót faluként említették.
Fontos helyszín volt itt már a kőkorszakban is! A kiétei ásatások során temetkezési helyeket tártak fel, gazdag ékszer, fegyver és mezőgazdasági munkálatokhoz használt eszköz lelőhely volt a közelében. Ennek állítottak emléket a falu határában, ahol pár cementbe öntött kancsó, kövekkel takart sírhalmok, és egy emlékplakett található. Ide kattintva elérhető a koordináta.
A falu ismert volt tömör-fa, ragasztás és szeg nélkül összeillesztett játékkészítő hagyományáról is, jelenleg azon dolgoznak, hogy felelevenítsék azt. Ha szerencséd van, akkor a hivatalként működő épületben pár kiállított tárgyat meg is nézhetsz.
Érdekessége még a templom melletti iskolaként szolgáló házból előkerült napló, amelyben magyarul és szlovákul vezették a diákok minősítéseit. Ennek másolata ugyancsak megtekinthető a hivatalban. Nagy élmény a cirkalmazott betűkből kisilabizálni a neveket, megjegyzéseket. A magyar részeket mi fordítottuk a kedves botcsinálta kalauzainknak, ők pedig a szlovák megfejtésében segítettek nekünk.
A gótikus evangélikus templom
Kiéte méretét és adottságait jól szemlélteti, hogy a fiú telefonálás helyett inkább szaladva ment az édesapjához a templom kulcsáért. Hatalmas kulcs csüngött a kulcscsomón, ami egy kattanással elfeledtette velünk az addigi csalódottságot: végre kinyílt az ajtó!
A templom építését a 13-14. századra datálják: Legrégebbi része, az első boltív alatt, a 12. században is készülhetett. Tornyát és az előcsarnokot a reneszánsz időkben, vagy a 19. században építették mellé. Stílusa egyhajós, román-gótikus, zömök épület, kis belső terekkel.
A templom freskói
Akárcsak Erdélyben, a reformáció szele itt is átmázolta a falakat, így a freskók fehér meszes védőburkot kaptak. Ennek köszönhetően nagyon jó állapotban maradtak fenn.
Ahhoz, hogy pontosan megértsük miről mesél a templom, tudományos értekezések sorát kellene végigolvasni. A templom legrégebbi eleméhez, a szentély freskóihoz el is kél a segítség! Ez a szerkesztési forma elképesztően különleges, ritkán látott a mai fennmaradt templombelsőkben. Ismerős lehet például a Veleméri Szentháromság templomból. Neve kvadratikus kosárív-szerkesztés, amelynek több típusa is van. Szemléltetésképp itt egy ábra róla:
A kosárívnek nevezett formában apostolok jelennek meg, ezek viszont az 1678-ban készült, reneszánsz oltár mögött kaptak helyet.
Belépve egy hatalmas körkörös kialakítású freskót pillantunk meg a nyugati oldalon. amely 1486-ban készült. Középen Jézus látható mandorlában. A mandorla egy mandula alakú keret, amelyen belül festik meg az ikont, úgy kell elképzeli, mint egy glóriát, csak az egész testet körülöleli.
A központi elem körül az Utolsó Ítélet jelenetei elevenednek meg:
Faragott díszítőelemek
A faragott oltáron három apostol szobra látható, illetve a felső részen maga Jézus, két angyal társaságában. A templom legújabb eleme a faragott szószék, amely gazdagon díszített, tetején madár eteti fiókáit a saját melléből kitépett falatokkal. Ez a leggyakoribb szimbolikus ábrázolása Krisztus önfeláldozó szeretetének, amelyet már a 12. század óta használnak, a madár általában egy pelikán.
A többi faelem és a karzat 1637-ben lett kialakítva. A karzatra is fel lehet menni, nagyon jó állapotban van, elejét kazetták díszítik.
A kazettás mennyezet
A kazettás kialakítás a protestáns fordulat idejére jellemző, amikor a hívek az oldalirányú kommunikáció helyett már közvetlenül a Fennvalóval is kapcsolatot tarthattak. Ez most visszásnak tűnhet, de a katolicizmus fő eleme, hogy a hívek közösen, a papok tolmácsolásával élték meg a hitüket, míg a reformáció ezzel szembefordulva egyéni szinten hirdeti a hit megélését. Ezzel magyarázzák, hogy a szimbolika felkerült a mennyezetre ahonnan a Fennvaló üzen.
A kazettákat virágmotívumok díszítik, amelyek ugyancsak 1637-ben készültek. A virágok ismétlődnek, de a kazetták szimbólumai teljesen nem azonosak. Ebből arra lehet következtetni, hogy a kivitelező a divatot követte, és valójában nem értette a kazetták szerepét, vagy nem volt ideje alaposan kidolgozni azokat. A kazetták önállóan és egységben is történetet mesélnek el. Érdekessége, hogy például Erdélyben a hasonló virágmotívumos kazetták csak az 1700-as évek elején jelentek meg, az azelőtt készült mennyezetek alaposan kidolgozottak.
Egyetlen kazetta lóg ki a kiétei templomban a többi közül: ezen szárnyas emberi alak és mellette egy sárkányalak jelenik meg.
További gyönyörű templomok a közelben:
Bakostöréki evangélikus templom
Karaszkói műemlék gótikus evangélikus templom
Rimabánya evangélikus emléktemplom
Ha nem maradnál le hasonló tartalmakról, csatlakozz hozzánk:
Facebook oldal: Travelaroundfb
Facebook csoport: Travelaround
Youtube: Travelaround.hu
Instagram: travelaround.hu
Hírlevél: Feliratkozás
Forrás:
Forrás: Nagy Gergely Domonkos: Centrális téralakítás a magyar barokk szakrális építészetben, 77.o.
Pingback: Közeli túrák és látnivalók a szlovák határ mentén - Travel around